CÉLPONTBAN

PPP

2009. augusztus 15. 21:34 - Kiss-Dobos László

avagy a pofátlanság határa

Ebben a tanulmányban megkísérelem meghatározni és meghúzni a pofátlanság határát. A határ megállapításához egy viszonylag rövid időintervallum keretén belül vizsgálódok, mely sajátosságainál fogva alkalmas lehet e tudományos kérdés kifejtésére és meghatározására.

parlament.jpgA kiindulási pontul azt választottam, hogy még 2003-ban a Medgyessy kormány kezdeményezésére a Parlament Pártjai Pofátlanul úgy döntöttek, hogy a szállásköltség-térítésükhöz ne kelljen számlát adni, elég, ha nyilatkozik arról, hogy nincs Budapesten, vagy választókerületében lakhatási lehetősége. Ettől persze egyeseknek még volt. Politikusaink Példát Produkálva, így harcoltak a feketegazdaság általuk oly annyira és igencsak sokszor szorgalmazott kifehérítésért. Természetesen mindez azt eredményezte, hogy népszavazási kezdeményezés indult, hogy végre ki lehessen fehéríteni a Parlamenti Politikusaink Pofátlan fekete gazdagodását is.

Politikusokat Pártoló Polgárok

Mivel az OVB több mint félmillió támogató aláírást hitelesített - ennyit még soha az életben -, a Parlamenti Patkó Politikusainak igen sajnálatosan nem maradt más lehetősége, mint 2009. április 14-én határozatban rendelni el a népszavazást, amit 90 napon belül kell megtartani. Ezt követően lázas tevékenység ütötte fel a fejét az amúgy politikai poshadástól feketéllő állóvizű Patkóban. A törvényes határidő utolsó napjain, április 24-25-én négy magán személy - Politikusokat Pártoló Polgárok - kifogást nyújtott be a határozat ellen az Alkotmánybíróságnál.

A Politikusokat Pártoló Polgárok arra hivatkoztak, hogy az aláírás gyűjtés megkezdése után, az általuk Pártolt Parlamenti Politikusok módosították az Szja. törvényt és a nekik járó költségtérítési átalány és szállásköltség térítés utána már amúgy is egy a függetlenségüket és megélhetésüket igen erősen veszélyeztető, megterhelő 15% adót kell fizetni. Sokkal kevesebbet, mint másnak. Na már most, ha a képviselők csak bizonylattal alátámasztott kiadások után kapnak költségtérítést, abból a következik - érveltek a Politikusokat Pártoló Polgárok -, hogy a költségvetés Pofátlanul elesik az így befolyó 15% adóbevételtől, ami költségvetési kérdés, amiről pedig nem lehet népszavazást tartani.

Mivel az AB-nek a kifogás tárgyában soron kívül kell határozni, most sem késlekedett sokáig, némi várakozás után, 2009. július 15-én - 81 nap múltán - már meg is hozta a döntését, melyben a népszavazást elrendelő határozatot megsemmisítette. Már csak azért is, mint indoklásukban írták - már volt mire hivatkozni! - "Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy az Országgyűlés 2009. június 29-én olyan törvényeket fogadott el, amelyek érintették az elrendelt népszavazás tárgyát". Még pedig úgy, hogy a költségtérítési átalány és szállásköltség térítés megszűnik, és a képviselő javadalmazása tiszteletdíjból (alapdíj, pótdíj) és választókerületi pótlékból, valamint lakhatási támogatásból áll.

Ennek következtében a buta választópolgár a népszavazás során nem tudja majd eldönteni, hogy "milyen tartalmú további jogalkotást" támogat szavazatával, és a négy Polgártól Pártfogolt Parlamenti Politikusok sem tudják majd eldönteni, hogy "a népszavazás eredménye alapján terheli-e jogalkotási kötelezettség" őket vagy sem. Így aztán az AB mintegy hivatalból semmisítette meg a népszavazást. Ugyanis határozatában a kifogásban foglaltakkal érdemben nem is foglalkozott. Azok indokait, érveléseit sem el nem utasította, sem meg nem erősítette. Egyes Pofátlanul Pocskondiázó Polgárok azt terjesztik, hogy az egész csak arra volt jó, hogy legyen egy bármilyen okafogyott kifogás, hogy az AB észlelhesse az eljárás alatt a megváltozott törvényi helyzetet.

Nos azért szomorúan állapíthatjuk meg, hogy azért akadt két Populista Packázó Prókátor, akik nem érezték át a korunk uralkodó osztályának a jövedelmük adómentességét eltörlő, és a XIX. század reformkorát idéző lelkesítő honfiússágát. Egy mélységesen előítéletes és demagóg érveléssel hozakodtak elő, miszerint elképzelhető hogy ettől kezdve a minden hatalommal rendelkező népet csak közvetve képviselő a Pártok Parlamenti Politikusai "önkényesen" dönthetik el, és akadályozhatják meg a számukra nem tetsző népszavazást, úgy, hogy az ahhoz kapcsolódó törvényt először hatályon kívül helyezik, majd azt később ismét megváltoztatják.

Vagyis ez a két Populista Packázó Prókátor pofátlanul Pofátlansággal vádolták meg Politikusainkat.

Pánikoló Protestáló Politikusok

Bár köztudott, hogy Isten és az Alkotmánybíróság malmai lassan őrölnek, a négy Polgártól Pártfogolt Profi Politikusaink tudták jól, hogy a kényszerűségből elrendelt, és a Politikusokat Patronáló Polgárok által megtámadott népszavazás kérdésében az AB-nek soron kívül kell döntenie, de ennek az ideje bizonytalan. Tehát szegény Polgárok Pártfogolta Politikusaink feje fölött Damoklész kardja szerint lógott az idő, és versenyfutásra kényszerültek az AB döntésével. Ezért aztán az egyik Pártfogolt Potentát Politikus, Göndör István (MSZP) gyorsan magára vállalva a Politikusok Pénzügyi Problémájának végső megoldását és a képviselők javadalmazásáról szóló törvényhez, már május 15-én kapkodva benyújtott egy módosítást. Igaz, hogy ezt visszavonta, majd pár nappal később, május 20-án ismét benyújtotta (havi bruttó 1 368 210 Ft-ért).

Az ismét benyújtásra került változatban, Göndör azt proponálta, hogy a képviselőket illető költségtérítési átalányát helyettesítsék egy pótlék nevű, a szállásköltség térítést pedig, lakhatási támogatás nevű szinonimákkal. Továbbá, hogy Parlamenti Profitszerzésük minősüljön önálló tevékenységnek, aminek az adózás szempontjából az a haszna, hogy minden bizonylatolás nélkül is 10%-a leírható a teljes jövedelemnek. Ami azt jelenti, hogy egy, jelenleg az átlag havi 887 815 Ft-ból több mint egyhavi minimálbérnek megfelelő összeg, átlag 88 781 Ft, bizonylat nélkül is adómentesen leírható. Másfelől szeretett teljes figyelmeztetés az őket Pimaszul Pocskondiázó Polgároknak, hogy már nehogy azt higgyék az általuk megválasztott politikus az ő alkalmazásukban áll. No azért azt még sem! Továbbá, hogy az így átkeresztelt választókerületi pótlék havonta az alapdíjnak a 70-170%-a legyen, a választókerület székhelyének Budapesttől mért legrövidebb távolsága szerint. 50 km-es sávonként 15% növekedéssel, amint az ez ideig is történt.

A Pánikoló Politikusok pedig számolgatni és Protestálni kezdtek. Sok azt panaszolta, hogy a legrövidebb távolságot kell számolni a lakóhely és a Parlament között. Azt mondták – idézte a Protestáló Politikusokat Göndör a Jövedelemvesztésük Elleni Mentelmi és Összeférhetőségi Bizottság (JEMÖB) előtt –, "hogy a legrövidebb útként az autópálya legyen meghatározva, és ne kelljen alsóbbrendű utakon lassabban, vagy például a Mátrán keresztül közlekedni". Az sem számít, ha nincs a közelben autópálya. Végtére is meg lehet közelíteni a Parlamentet Prágán, vagy Párizson keresztül is. A lényeg, hogy egyértelművé tegyék, a választókerületi pótlék, akárcsak elődje a költségtérítési átalány, "nem valamiféle benzinpénz vagy egyéb más hasonló költség, ami a sajtóban sokszor tévesen megjelenik" – indokolta a változtatás szükségszerűségét Géczy József Alajos (MSZP), a JEMÖB elnöke, mielőtt az újra benyújtott módosításhoz a JEMÖB nevében egy még újabb módosítást csatolt volna.

A JEMÖB előtt Göndör azért jelent meg, mert a számolgatás eredményeként kiderült, hogy az általa benyújtott kapkodva elkészített újabb módosító indítvány azt eredményezi, mint beszámolt róla, hogy a Politikusok Pénzügyi Pozíciója zuhanásszerűen csökkenne. Ha visszavonná, és kijavítva újból benyújtaná, az előírt eljárási rend miatt az AB-vel történő versenyfutásban időveszteséget szenvednének el.

Géczy a saját bőrén keresztül is átérezvén a Profitmegtartás Pénzügyi Problémáját, a sajtó jelenlevő képviselőinek elpanaszolta, hogy a Protestáló Politikusok Profitja (átlag 1 087 575 Ft.) az Európai Unióban a huszonhetedik helyen van, és annak célul kitűzött közelítése az EU középső harmadához, sajnos az most Pofátlanság lenne, morálisan nem vállalható.

Ne legyünk túl szigorúak a JEMÖB elnökéhez. Valószínű, hogy csak az ülésen jelenlevő sajtó miatt kerülhetett abba a helyzetbe, hogy elfelejtette megemlíteni, hogy Európában hányadik helyen áll a magyarországi minimálbér (73 500 Ft.), az átlag jövedelem (199 800 Ft.) és az öregségi nyugdíjátlag (79 760 Ft.). Bizonyára nem azért, amint azt egyes Pofátlan Pejnahajder Polgár gondolná, mert pofátlanul a havi bruttó 1 182 690 Ft-jáért nem törődött az általa is képviseltek érdekeivel.

Az újabb módosító javaslatot módosító javaslat, amit a JEMÖB nyújtana be - magyarázta a Politikusok Pénzügyi Pozíciójának mentelmi ügyét felvállaló Géczy –, "úgy oldaná meg azt a problémát, hogy a képviselők által felvett költségtérítés ne csökkenjen zuhanásszerűen, és a képviselői munka továbbra is lehetővé váljon, a választókerületi pótlékot a tiszteletdíjhoz viszonyítaná".

Balsai Istvánt, a JEMÖB Fidesz által delegált konstruktív ellenzéki alelnökét csak egy dolog érdekelt (havi bruttó 846 435 Ft-ért), hogyha ez az új törvény januártól hatályos lesz, akkor a jelenlegi, 15%-kal adózott rendszer megszűnne-e? Nehogy már kétszer kelljen adózni az után a 278 280 Ft után, amit állítólag egyébkén az utolsó centig – akarom mondani fillérig – kifizetnek arra a rengeteg költségre, ami mind szükséges ahhoz – és azért is kapják! –, hogy a "képviselői munka továbbra is lehetővé váljon". Ez összeférhetetlen lenne! Mint végzett jogász és szókimondó ellenzéki képviselő, jól odamondogatva a kormánypárti tagoknak, a leghatározottabban követelve, ismét megkérdezte (biztos, ami biztos!): "Ha jól értem, akkor ez januártól elenyészik?"

A jövedelemvesztés ellen mentelmi kéréssel a JEMÖB-höz forduló Göndör megnyugtatta az ilyen mentelmi ügyekben járatlan, de az összeférhetetlenség kérdésében járatos Balsait, hogy "a 15 százalékos, költségre kivetett adó – mondjuk így, egymás között – teljesen rendszeridegen megoldás volt, így ez megszűnik, ezt az alapjavaslatban töröltük". És ez igaz is! A Politikusi Profit, ilyen – bár igaz, hogy kedvezményesen alacsony adókulcsú –, adóztatása csak rendszeridegen lehet. Így aztán a JEMÖB (az ülése jelenlévő tagjai Géczy, Csákabonyi, Balsai és Cser-Palkovics) az újra benyújtott módosító javaslatot úgy módosította (négyük összesen havi 4175359 Ft-ért), hogy a simán pótlékká átkeresztelt költségtérítési átalányt "választókerületi" megkülönböztető jelzővel kiegészítette. Mértékét pedig 10%-kal csökkentve, az havonta a tiszteletdíjnak csak 60-160%-a lesz, a választókerület székhelyének Budapesttől mért távolsága szerint. 50 km-es sávonként 15% növekedéssel. Ezzel azt érték el, hogy a képviselőknek nem zuhanásszerűen, hanem csak "a korábbi pozícióikhoz képest 20-30 ezer forinttal csökkenne a javadalmazásuk".

A többi hat bizottsági tag, összesen havi 4 927 874 Ft-ért, el sem ment az ülésre, bizonyára csak azért, hogy a "képviselői munka továbbra is lehetővé váljon". A jelenlévők aztán vita nélkül, azonosan Pozicionált Politikai Platformra kerülve megegyeztek és a lelki békéjét újra megtaláló Göndör így búcsúzhatott a bizottságtól: "Kérem a bizottságot, hogy nyújtsa be ezeket a módosító indítványokat, ezzel javítanánk az előterjesztést."

Pallérozatlan Plebejus Polgárok

osszeno.jpgÍgy aztán a Profitorientált Politikusok Plenáris ülése elé kerültek a javaslatok. Az indoklásában arra hivatkoztak, hogy ők mindent megtesznek "a közélet tisztaságáért, a közpénzek felhasználásának átláthatóságáért. E kívánalmakkal, valamint, a társadalom elvárásával összhangban – figyelemmel a gazdasági válság mindenkit sújtó következményeire – a képviselők magukra nézve is elfogadják a magánszemélyekre vonatkozó jövedelmek megszerzésére és az azok utáni adózásra vonatkozó általános szabályokat." – Hogy oda ne rohanjak! – Továbbá tudomásul veszik, hogy a képviselők "javadalmazás, csak a válság elmúltát követően, az ország teherbírásától függően biztosítható."

Göndör az expozéját így vezette fel: "Az elmúlt években már tapasztalható volt, és nem boncolgatom, hogy a társadalomban miért van elégedetlenség a politikusi tevékenységgel." Ha ők nem is boncolgatják, mi, Pallérozatlan Plebejus Polgárok pofátlanul, azért ezt megtehetjük! Ámbátor megtették ők is, amikor az expozéban a plebejusi elégedetlenségünket így minősítették: "Akik ezt a munkát nem próbálták ki, akik nem próbáltak egy parlamenti hozzászólást megírni, előkészíteni, egy vitára fölkészülni, elég nehéz megmagyarázni azt, hogy milyen lekötöttséget és terheltséget" (sic!) "jelent a képviselői munka, ezért nagyon nehéz megmagyarázni azt, hogy melyik az a jövedelem, amely arányban áll a képviselői tevékenységgel."

Sokat törtem a fejem, hogy a Pénzügyi és Számviteli Főiskolai diplomával rendelkező Göndör által használt "terheltség" kifejezés használata csak példázza egy parlamenti hozzászólás megírása által okozott túlterheltségét, vagy esetleg öröklött ideg vagy elmebajra való hajlamát vetíti ki, esetleg jogosan, Pánikoló Politikustársaira? Nos, ennek eldöntése lényegtelen lehet. A lényeges és eldöntendő kérdés az, hogy akár ez, akár az, de "melyik az a jövedelem, amely arányban áll ezzel a tevékenységgel?"

Való igaz, hogy mi Pallérozatlanul Plebejus Polgárok beszédeket, hozzászólásokat nem írunk sem átlag havi 1 087 575 Ft-ért, sem más havi összegért. Csak szántunk és aratunk (137 101 Ft), gyártunk és építünk (196 296 Ft), művészkedünk (179 199 Ft), oktatunk (194 958 Ft) és gyógyítunk (161 265 Ft).

Természetesen az ellenzék oldaláról igen kemény kritika hangzott el az részletes vitában. Répássy Róbert (Fidesz) is jól megmondta a magáét az országot kifosztó és tönkretevő kormánypártnak, amikor abbeli sajnálkozásának adott hangot, amiért a Póriasan Pallérozatlan Polgárok "nagy részének a felfogásában az országgyűlési képviselő egy olyan munkavállaló, aki azért jár Budapestre, mert otthon nem talál munkát, holott nem ez a valóság." Huncut gazember, aki kétségbe meri vonni Répássy havi 1 414 590 Ft-ért elmondott szavait! Hiszen az "a valóság", hogy Produktívan Patrióta Politikusaink többsége több munkát is talál otthon. Az éjt nappallá tevő "lekötöttséget" és a "terheltséget" eredményező parlamenti munka mellett (átlag havi 887 815 Ft-ért) gyakran még betöltik valamely településen vagy vármegyei közgyűlésben "lekötöttséget" jelentő polgármesterséget, közgyűlési tagságot, vagy elnökséget (124 önkormányzati pozíció, átlag havi 457 252 Ft-ért). Némelyikük esetleg felügyelő bizottsági vagy igazgatósági tag, hovatovább civil foglalkozásukat is folytatják. Sokuk pedig vállalkozást, vállalkozásokat vezet, őstermelőként tartva az ekeszarvat műveli meg pár száz hektáros földjét.

Kár, hogy a késhegyig menő vitában a legvitathatatlanabb érvre nem hivatkoztak. Még pedig arra, hogy semmi értelme megadóztatni őket, mivel akkor nem csak jövedelmüket, hanem adójukat is mi fogjuk fizetni az adónkból! "Bízom abban" – folytatta a kőkemény ellenzéki bírálatot megfogalmazó Répássy –, "hogy figyelni fogjuk természetesen a közvélemény reakcióját". Bár nem ringatom magam abba a hitbe, hogy az ebbe a tanulmányba foglalt reakciómat is árgus szemekkel fogják figyelni, hiszen amint azt hozzá tette, nem gondolja azt, hogy "minden újságcikkre reagálnunk kell majd a törvényhozásban".

Még akkor sem, ha e tanulmány megvalósítani igyekszik Göndör azon jóslatát, hogy mi, a Pimaszul Patáliázó Polgárok az ő jó szándékúságukkal visszaélve, igencsak Pofátlanul telhetetlenek vagyunk. Mert amint azt, az expozéban felvetette: "Mióta a kérdés napirenden van, már olyan negatív véleményt is hallottam, és itt el kell fogadnom azon képviselőtársaim véleményét, akik azt mondták nekem a benyújtást követően, hogy hiába csinálunk bármit, a következő napon újabb és újabb igényekkel fognak föllépni, aminek egy ponton túl már nem fogunk tudni megfelelni jogalkotói minőségünkben."

Patrióta Parlamenti Politikusok

Ennyi szép és nemzet felemelkedését biztosító indok alapján a Patrióta Politikusok Patkójának mindkét oldalán hazafias reform érzület terjedt. És a Patkó eleddig egymásnak feszülő, gyakran egymással ölre menő két oldala, végre egységre talált, nemzet és ország mentő révületbe esve nagy többséggel megszavazta (összesen havi 415 453 538 Ft-ért), az annyira áhított és végre megtalált Nemzeti Minimumot jelentő, minősített többséget igénylő törvényt.

Nos, aki ezek után egyetlen egy rossz szót is mer mondani a Progresszív Patrióta Politikusainkról, az egy Pofátlan Prosztó Paraszt!

Hiszen amint az a fentiekben bizonyítást kapott, hogy a módosításnak és az elfogadásának nem az volt a célja, miként azt, a terheltséget felmutató Göndör is az expozéjában hangoztatott, hogy a népszavazás jogintézményét akarták megkérdőjelezni, távol álljon tőlük az ilyen becstelen szándék! Amit azt, a két alkotmánybírósági Populista Packázó Prókátor Pofátlanul feltételezte. Nos nem is ez volt a cél. A cél az volt – amint az Göndör expozéjában elhangzott –, hogy "töröljük ki a költségtérítést is, és építsük fel a képviselői jövedelemnek egy új rendszerét. Ez az új rendszer csak a meglévő elemeket tartalmazza, tehát nem jelent bruttó szinten sem a képviselőknél jövedelemnövekedést."

Nos hát öntsünk tiszta vizet a pohárba. Nézzük meg, hogy valósult meg a "bruttó szinten sem" történő "jövedelemnövekedés", "figyelemmel a gazdasági válság mindenkit sújtó következményeire", ami reáljövedelem csökkenést, 13. havi nyugdíj és közalkalmazotti illetmény eltűnés, normatív támogatások zuhanását, stb. eredményezett.

Az alábbi táblázat azt mutatja meg, hogy módosítás hatályba lépése előtt, még tavaly decemberben a minden képviselő számára egységes alapdíjra számolt költségtérítési átalány, valamint ez év januártól a módosítás eredményeként az átlag tiszteletdíjra (alapdíj + bizottsági pótlékok, ez mindenkinél más és más) számolt választókerületi pótlék, Budapesttől mért távolságok szerinti 10%-kal csökkentett százalékában milyen összegeket eredményeznek.

  Tavalyi költségtérítési átalány                                Idei választókerületi pótlék                                   Emelkedés mértéke
Alap:                                      231 900 Ft. alapdíj átlag 383 628 Ft tiszteletdíj %-ban
 Budapest:  70%  162 330 Ft.  60%  230177 Ft.  41,80%
 Bp.-től 50 km:  85%  197 115 Ft  75%  287 721 Ft.  45,97%
 50-100 km  100%  231 900 Ft.  90%  345 265 Ft.  48,89%
 100 - 150 km  115%  266 685 Ft.  105%  402 809 Ft.  51,04%
 150 - 200 km  130%  301 470 Ft.  120%  460 353 Ft.  52,70%
 200 - 250 km  145%  336 255 Ft.  130%  498 716 Ft.  48,31%
 250 - 300 km  160%  371 040 Ft.  145%  556 260 Ft.  49,92%
 300 km fölött  175%  405 825 Ft.  160%  613 805 Ft  51,25%

 

Amint az bebizonyosodott a tudományos vizsgálódásom nem hozta a feltételezett eredményt, és el kell ismerem, hogy a Parlamenti Politikusok Pofátlanságának egyszerűen nincs határa. Vagyis azt meghatározni tudományosan lehetetlenség.

Ezek után számomra pedig nem marad más, mint levonni az erkölcsi következtetést és beismerni, hogy én egy Pofátlan Populista Paraszt vagyok.

fimszp.JPG

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://celpontban.blog.hu/api/trackback/id/tr712563661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása