CÉLPONTBAN

ERŐMŰÉPÍTÉS HÁZI KIVITELBEN

2017. május 04. 13:29 - Kiss-Dobos László

avagy az elméleti fizikaoktatás gyakorlati megvalósulása

Lányom 13 éves és először az életben fizikát tanítanak neki. A kísérleti fizika tankönyv 74. oldalán található egyik feladta az, hogy a tanuló tervezzen és készítsen vízerőművet. A vízerőműnek a csapból kifolyó víz energiáját felhasználva kell egy a földre tett műanyag pohárba elhelyezett radírt felhúzni a mosogató széléig. Ennyi!

eromu_fizika_6_oszt_74_o.JPG

A tankönyv megfelel az 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet 2. sz. melléklete szerinti kerettanterv előírásainak az általános iskolák 7–8. évfolyama számára és azonnal megragadom az alkalmat, hogy sok szeretettel üdvözlöm innen Balog Zoltán miniszter urat. A történelmi emlékezet, illetve a szerzői jog előírásai miatt felsorolom a tananyag készítőit: Dégen Csaba, Kartaly István, Sztanó Péterné, Urbán János, Tóthné Szalontay Anna, Dr. Fülöp Ferenc és Gulyás János.

֍֎֍

Én anno 1961-ben igaz, hogy csak egy süllyesztett szintű érettségin, jelest kaptam fizikából. Ennek jogosságát máig vitathatnánk, hiszen már a Meissner-féle visszacsatolás elvét sem értettem meg. (A hozzám hasonló gyengébbek kedvéért, ez valamiféle elektromos kütyü, ami valami olyasfélét csinál, ami normális embert nem fog fel.)

Tervezés

Mindenesetre, ha már a valószínűségszámítást meghazudtoló, előre kiszámíthatatlanul bekövetkező eseménynek köszönhetően jelest kaptam fizikából, úgy éreztem kötelességem a mindenféle erőműépítésben járatlan lányomnak segíteni – egyébként is tanuljon együtt a szülő gyermekével –, nekiláttam a tervezésnek és kivitelezésnek.

vizeromu1.jpg

Elképzelésem szerint a lapátkereket felszerelem egy tengelyre, amelyre majd megfelelő hosszúságú zsinórt erősítve, ennek másik végére kötve a műanyagpohárba levő radírt. A lapátkerék által megforgatott tengely majd feltekeri a zsinórt, ami felemeli a radírt a feladatban megjelölt mosogató széléig. Zseniális elgondolás!

Kivitelezés

Szót fogadva a szerzőknek, egy petpalackból elkészítettem a lapátkereket az újrahasznosítható hulladékból kivettem egy műanyag tejfölös poharat, lányom iskolai holmijából egy radírt és a ruhaszárítóról leszereltem a zsinórt. Most már csak a megfelelő tengely kiválasztására kellett összpontosítanom, ami lássuk be nem könnyű feladat. Először egy hurkapálcára gondoltam, de az nem volt elég hosszú, hogy végeit a konyhafalába rögzítsem. Kénytelen voltam a falba helyezni a tengelyvégeket, mert más erre alkalmas szerkezet legyártására szerszámok és anyagok hiányban nem volt lehetőségem. A konyha falai azonban 2 és félméterre lévén egymástól, csak is a partvis nyele jöhetett számításba, ez is csak úgy, hogy a szomszédét is kölcsönkértem.

vizeromu2.jpg

Szerencsémre nem panelházban lakván egy sima fúróval sikerült átfúrnom a tavaly felrakott csempét (némileg szétbarmolva azokat), bár volt valami halvány sejtelmem, hogy emiatt feleségem nem fog megdicsérni. De hát végtére is szülői kötelességem, hogy megtegyek mindent lányom sikeres erőműépítő jövőjének biztosítására, annak ellenére is, hogy ő azt vette butuska fejébe, hogy színésznő lesz és nem erőműépítő. A Tanítanék Mozgalom mellett még az Isten is velem volt, hogy a falban elkerültem a vízvezetékeket és az elektromos kábeleket. A falban kialakított lyukakba elhelyezvén a tengely két végét, készen áll a "nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen. Év-milliókig eljár tengelyén"!

Beüzemelés

Vállalva a kockázatot, hogy feleségem, az építési engedély hiányában botrányt csinál, megnyitottam a feladat szerzői által megadott vízcsapot. A következő pillanatban a legnagyobb cunamit is meghazudtolva úszott az egész konyha. Persze vénségemre lehetett volna annyi eszem, hogy a víz nem fogja tudni megforgatni a lapátkereket, mivel a falba tett tengely – csapágyázás hiányában – nem fog forogni a fellépő súrlódás miatt!

vizeromu3.jpg

Egy kreatív ember azonban nem hátrál meg ilyen kezdeti nehézségek miatt. Túlesvén az esti zuhanyzáson, elzártam a csapot – csapágyaim nem lévén, egyébként is minek tovább bosszantani az asszonyt! – kezemmel forgattam meg a tengelyt. És láss csodát, a ráerősített zsinór feltekeredve, kiemelte a műanyag pohárba helyezett radírt, felhúztam azt a mosogató széléig.

Részemről naivság lett volna abba reménykedni, hogy a vízerőmű megvalósulása során keletkezett csatateret feleségem nem veszi észre. Naná, hogy észre vette! Közlendőjét, melyet a mai magyar oktatással és észbeli képességeimmel kapcsolatba kifejtett, nem szeretném ismertetni. Eppur si muove! Áldozatokat kell hozni a mai kis magyar tudományos oktatás oltárán a lányom tanulmányi érdekében.

֍֎֍

A konyha rekultivációja talán kijön százezer forintból. Oda se neki! Végül is minden jó, ha jó a vége! A műanyagpohárban levő radírt végül is sikerült felhúzni.

Már csak egyet szeretnék tudni a tankönyv szerzőktől, miért kellett ezt a radírt műanyagpohárba tenni?

De azt nagyon!

֍֎֍

Szólj hozzá!
Címkék: oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://celpontban.blog.hu/api/trackback/id/tr4012479617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása