CÉLPONTBAN

SZÖVEGÉRTÉS

2018. február 04. 08:32 - Kiss-Dobos László

avagy miért szar a kis magyar oktatás

A 20. század végi és a 21. század eleji TUDOMÁNYOS (nagybetűvel írom mert megérdemli) oktatásuk során különös figyelmet szentelnek a különböző képességek fejlesztésére. Méghozzá TUDOMÁNYOSAN!

 

Az egyik ilyen állandóan mért, figyelt, fejlesztett képesség a szegény tanuló szövegértése. Bevallom ez az én koromban nem volt még divat. Akkoriban még a hülye gyerek megtanult TUDOMÁNYTALANUL írni, olvasni. Ezt aztán 3-4 évig gyakorolta, fokozatosan olvasva és megértve egyre nehezebb olvasmányokkal. És ezért aztán, mint én is teljesen TUDOMÁNYTALANUL nem bírom ezt a képességet és nem értem az elém táruló, bár elolvasott szöveget.

✽ ✽ ✽

 

Ennyi bevezetés után, nézzük meg, hogy mi történik egy mai gyerekkel a iskolai tanulmányainak első napjaiban, heteiben. Az írott betűkkel, elsőként az „a”-val a 21. írás órán ismerkedik meg. A nyomtatott „a” betűvel az olvasás 26. órájában. És e többit még csak hete, hónapok múlva.

 

Ezért vannak kétségeim a mellékelt képen látható nyomtatott betűkkel írt szöveg megértésével! A képen látható előszó, a én szövegértelmezhetetlen olvasatomban a megszólítás szerint azoknak a tanulóknak szól, akik majdan hetekkel később fogják megismerni, leírni és elolvasni az „a” betűt.

 

Abban biztos vagyok, hogy kőkorszaki szellemiségem ellenére, ezek az elsősök már biztos jól szövegértik (saját nyelvújítás), ezt a neki szóló előszót. Én elismerem, hogy egy konzervatív és teljesen tudatlan, műveletlen és tudománytalanul kihalófélben levő állatfajta vagyok, épp ezért kérem jószándékú és nálam haladóbb szellemű ismerősei segítségét, hogy szövegmegértsem (ez is saját nyelvújítás), hogy a fenében olvassák el ezt a még se írni, se olvasni nem tudó elsős gyerekek.

 

Ha valaki azt találná mondani, hogy ez nem a gyerekeknek szól a megszólítás ellenére, azt is elfogadom, hiszen az én szövegértésemet nem fejlesztették TUDOMÁNYOSAN. Ráadásul egy vén hülye vagyok! De ha nem nekik szól, akkor miért került be a tankönyvükbe?

 

1_kornyezet.jpg

 

(Erre sokkal kíváncsibb vagyok, mint minden másra, mivel ennek a jelenségnek a megfejtése még várat magára. A Magyar Tudományos Akadémia tudós elméi nem nagyon törik magukat a probléma megoldásán.)

 

✽ ✽ ✽

 

A történelem számára közlöm, hogy a tankönyvet szerzé egy bizonyos Lénártné Póta Erzsébet és Tóth Erzsébet. Alkotószerkesztő Tóthné Mess Erika, vezető szerkesztő Demeter László, tudományos szakmai lektor dr. Csörgő Tibor és a pedagógiai lektor Venczelné Gulyás Edit volt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://celpontban.blog.hu/api/trackback/id/tr1813631926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása