Az utóbbi időben egyre többen teszik fel ezt a kérdést, és igyekeznek válaszokat adni a vitathatatlan tényre, hogy bizony, de valamiért szar a kis magyar oktatás.
Vannak, akik az iskolák államosításában, a pénztelenségben, a tankönyvpiac, a szabad tankönyv választás megszüntetésében vélik látni az okot. Pedig nem ezek az alapvető problémák. Mondjuk a szabad vagy nem szabad tankönyvválasztás és a tankönyvek minősége között nincs ok és okozati összefüggés. Én is állami kiadású tankönyvekből tanultam vagy 60 éve, azok mégsem voltak hibásak. És amikor szabadon választották a tankönyveket, azok mégis is rendre mind hibásak voltak.
Én egyetlen egy elfogadható okot látok csak. Amikor bezárták az Országos Ideg- és Elmegyógyintézetet a közveszélyes örültek kiszabadulva, mind az oktatásba helyezkedtek el!
Az első tünetek alapján megállapíthatjuk, hogy mint a bacilusok szaporodtak el az oktatás és neveléselméleti „szakemberek”. Ezek aztán kitaláltak mindenféle elméletet, melyet igyekeztek azonnal bevezettetni a kis magyar oktatásba. Kezdték például azzal, hogy kitaláltak (kölcsönvettek) egy idegen szót a kompetenciát és ezt a zászlójukra tűzték. Doktori disszertációjuk érdekében mindenféle zagyvaságot kerítettek köréje, amiket, mint tudományos értekezéseket többször és több helyen is megjelentettek (végtére is jól jön a publikáció után kapott mellékes kereset).
A témakörben keletkezett divatos bölcsességek közül, Kádárné Fülöp Judité – mellesleg MTA tag – tetszett a legjobban. Ő ugyanis mindkét jelentés szerint is kompetens, hiszen 1969 óta dolgozott oktatáskutatóként, 1991-től az Oktatási Minisztérium tanácsadója, majd felmászva a szamárlétrán annak osztály és főosztályvezetője lett. „Csak kompetens pedagógus tud kompetens diákokat nevelni!” – állapította meg egy interjúban, mely megtalálható a Tempus közalapítvány Alma a fán című kiadványában.
Hát bizony ez így van! Kádárné Fülöp Judit egyfelől felfedezte ismét a spanyolviaszt, mivel ha a tanár nem szakértője tantárgyának (nem kompetens) nem tudja azt oktatni. Mondjuk egy énektanár a fizikát. A mondat második részével ugyanakkor kissé bajban vagyok. Mert ugyebár nem azt mondta, hogy kompetenssé nevelni, hanem kompetens diákokat nevelni. Na már most, ha a diák a tantárgyban éppúgy kompetens, miként a tanára, akkor mi értelme őt oktatni? Lehet, hogy valaki úgy szerezz PhD fokozatot, hogy nem tud fogalmazni?
És még ő jelentetett meg 1990-ben egy publikációt Hogyan írnak a tizenévesek (IEA – fogalmazásvizsgálat Magyarországon) címmel!