»jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!«
(József Attila)
„Hétszínvilág” 4. osztályos olvasókönyv
Írta: Báthori Anna Zsuzsanna, átdolgozta: Bárány Jánosné, Nagyné Bonyár Edit. Lektorálta: Dr. Szilágyi Imréné, Dr. Tóth Istvánné. Bírálta: Lőkkösné Varga Aliz. Alkotószerkesztő: Esztergályos Jenő, vezető szerkesztő: Kovács Jánosné. Tudományos-pedagógiai szakértő: Dr. Jenei Teréz, tantárgy-pedagógiai szakértő: Szabó Józsefné
Apáczai Kiadó. 2012. 20. átdolgozott kiadás. Tankönyvé nyilvánítás száma: KHF/3674-13/2009. A könyv 2007-ben Magyar Termék nagydíjat kapott.
Meg tudja valaki mondani, hogy a 4. osztályos „Hétszínvirág” olvasókönyv barom szerzője – elnézést kérek a barmoktól, a számukra sértő összehasonításért –, miért ismerteti meg a 176. oldalon 9-10 éves gyerekekkel a magyar származású Nobel-díjasokat? És az elemis tanítónőjük, aki baromságban méltó a könyv szerzőjéhez, miért adta fel házi feladatnak, hogy tanulják meg ezt a „telefonkönyvet”?
Igen telefonkönyvet, mert ennek a korosztálynak, akik nem tanultak még kémiát, fizikát, közgazdaságtant, orvoslást stb. az egyes munkásságok nem magyarázhatók el, mert nem fogja megérteni, hogy mi az a „ubikvitin-mediálta fehérjebomlás.” Valaki tudja? Mert én bizony nem, mégis megvoltam nélküle. És azt vajon tudja, hogy ki az a Lénárt Fülöp, Polányi János vagy Hevesy György és mit követtek el, hogy Nobel-díjat kaptak?
Ha egyszer megadná az Isten, hogy a nagy nyilvánosság előtt – hogy jót röhögjön tudatlanságuk okán rajtuk a közönség – kezem közé kaparinthatnám, a könyv szerzőit, lektorait, szakértőit, az OFI igazgatóját, az oktatásért felelős politikusokat, megkérném őket, hogy magyarázzák el „a diffrakció jelenség segítségével rögzített összes releváns információt.”
Egy alkalommal felvetettem ezt a nobelos kérdést egy oktatással foglalkozó csoportban a Facebookon. Ebben a csoportban szokták nagyon szidni, az iskolák államosítását, a tankönyvválasztás szabadságának megszüntetését, mintha ezeken múlna az oktatás színvonala. Naná, hogy nem ezeken múlik, hanem azon mivel terhelem le feleslegesen a gyereket, megfosztva őt a játék lehetőségétől, ami köztudott, a legjobban fejleszti a kreativitást. Nos ezektől az oktatási szakemberektől olyan válaszokat kaptam, hogy szükségük van a gyerekeknek a memoriterekre.
Igen! De nem erre, hanem egy koruknak megfelelő versre, dalra!